dinsdag 13 januari 2009

Ding 20 Last FM: muziek online beluisteren in een sociaal netwerk




Last FM! Veel over gehoord en straks veel gehoord. Je kunt hier muziek opzoeken en de favoriete muziek van anderen beluisteren en aan je lijstje toevoegen.
Ik hou van muziek, al ben ik geen kenner, en dit Ding was een (z)ware, maar boeiende ontdekkingstocht voor mij.
Een account aangemaakt en het programma gedownload.We hebben thuis een overactieve virusscanner, die al het vreemde "spul" als een soort poortwachter tegen wil houden. Vervolgens was de geluidskaart "in gebruik", maar met hulp van het thuisfront (bedankt Peter!) genoemde hobbels genomen Vervolgens lukte het mij steeds maar niet om de geselecteerde muziek in my library te krijgen. De button "add to library" werkte niet en uiteindelijk lukte het via het klikken op het hartje in het kleine rechter venstertje (hé ja natuurlijk, achteraf wist ik dit ook wel!). Daarna heb ik 15 artiesten /muzikanten in dit overzicht gezet en eindelijk was mijn afspeellijstje klaar.
En ik moet zeggen: wat is dit leuk! Ik zal hier zeker vaak gebruik van maken, online naar muziek luisteren en elke keer weer wat anders kunnen horen. Het mooist vond ik nog de My Tube-filmpjes, welke je vanaf deze Last FM site ook kunt bekijken; vooral de vooroorlogse blues-opnames: je proeft gewoon de sfeer van weleer!
Ook werkt de keuze en het enthousiasme van andere "Last.FM-ers" aanstekelijk, je komt zo vanzelf op artiesten en stijlen die je voordien nauwelijks kende.

En voor de bibliotheek: mochten er nog wat activiteiten rond een muzikaal thema zijn, dan is een link vanuit Last FM op bijvoorbeeld de website (of is het nou omgekeerd?)een leuke muzikale aanvulling.Of een selectie oranjeliederen rond een EK voetbal of kerstliederen.En als weer eens een lokale(?) grootheid, zoals Erik Hulzebosch, een hit scoort: laat het zien/horen via de site! Al weet ik niet precies hoe het met de muziekrechten staat...
De informatie over de artiesten vind ik overigens erg informatief en dit kan dus een interessante informatiebron zijn.
Er zijn ongetwijfeld meer toepassingen, Janneke noemde geloof ik al de mogelijkheid voor doorlinken naar de eigen muziekcollectie!

1 opmerking:

Jan te Bokkel zei

Het viel niet altijd mee, maar wat heb je leuke dingen ontdekt - en wat schrijf je er beeldend over!