donderdag 22 januari 2009

Ding 23

DSC_1610 patr I ots N I S h-ca2

Ha, eindelijk!!! Het was een lang traject,deze 23 Dingen-cursus, maar ik maakte zelf de keuze om de tijd te nemen, zowel door soms lange pauzes (zomerstop!)als ook het uitgebreid bekijken van websites en blogs. Ik vind nu eenmaal alles zo (gauw?) interessant! Juist door dit vele lezen en de mogelijkheden en gadgets uitgebreid te bekijken en uit te proberen, krijg je een goed beeld en inspiratie om verder te gaan. Al was het halverwege de cursus heel nuttig, dat onze begeleider Jan ons/mij tot wat meer spoed maande om eventeel later dan maar uitgebreider in te gaan op specifiekere vaardigheden.

De 23 Dingen-cursus was uitermate boeiend ,nogal eens lastig, maar bijna altijd interessant en leuk. Ik merk, dat ik allerlei krantenberichtjes, die met het digitale te maken hebben, beter begrijp en vol belangstelling volg. Het bracht me ook meer " web/bibliotheek 2.0 bewustzijn", simpelweg omdat je door de cursus wel moest nadenken over dit onderwerp.
Het meest aansprekende vond ik het bloggen op zich. Wow,het publiceren van je bericht, je bent zo je eigen hoofdredactie, opmaak- en fotoredactie in één! Met een soort "ingezonden stukken" rubriek en al, hoewel het in de praktijk met het aantal reacties niet zo'n vaart liep! Nou was ik zelf ook niet degene, die erg veel op collega-bloggers reageerde.

Voor de lay-out was Flickr een leuke applicatie. Met Flickr ga ik zeker voor fotobewerking/sharing verder aan de slag.
Ook het plaatjesbewerken vond ik,hoewel tijdrovend, prachtig om te doen.


De RSS vind ik ook een mooie, nuttige toepassing en het gebruikmaken van de Zen, ik maak er graag gebruik van. Podcasting heb ik al wel gedaan, maar moet me er nog wat meer in bekwamen.

Del.ici.ous heb ik op mijn thuispc en dit wordt al een heel overzicht, via het taggen maak ik er ook dankbaar gebruik van. Ik heb in de loop der tijd uit onze tv-gids de webtips ("leuke sites van de lezers") verzameld, die ga ik er straks ook inzetten en delen.

Het chatten, hyves en twitter e.d. ligt me niet zo goed, maar My Discoveries, Librarything en Worldcat lijkt me erg nuttig en bruikbaar en niet alleen voor mijzelf!De bibliotheek zal dit zeker wel eens gaan toepassen.

En natuurlijk de wiki's en google docs. Alleen daarom zou je al je de cursus moeten volgen.
Met een gevoel van "en neem d'r zelf ook een" kwam dan LastFM als een cadeautje voorbij , genieten!!
Evenals You Tube, voordien wist je dat het bestond, maar wat een aanbod! En wat een mogelijkheden, ook voor de bibliotheek.

Kortom ik ben enthousiast!

Enne..wordt dit bedoeld met digitaal geletterd?


Ik wil hierbij Jan nog hartelijk bedanken voor de snelle en stimulerende reacties,ik voelde me soms net zo'n ijverig opstel-schrijvend meisje, die vol verwachtig haar pennenvruchten inlevert en een complimentje krijgt van de meester!

2 opmerkingen:

Jan te Bokkel zei

Hartelijk Gefeliciteerd, je hebt de eindstreep bereikt.
Je schrijft aanstekelijk, je enthousiasme spat er af. Je hebt je weblog mooi vormgegeven en de invalshoeken zijn origineel en leuk om te lezen.

Anoniem zei

Nogmaals gefeliciteerd!!!!!!!!!
Ik vond het leuk om je te volgen omdat je zo super enthousiast was en jouw weblog zag erg ook erg "gezellig" uit met leuke afbeeldingen.