zondag 18 januari 2009

Ding 21 Aquabrowser My Discoveries en andere sociale bibliotheekcatalogi

Alweer een leuke opdracht! Na me eerst wat ingelezen (en geluisterd!) te hebben, is het me duidelijk geworden wat bedoeld wordt met My Discoveries en Worldcat.
My Discoveries valt onder AquaBrowser Library, die bij ons inmiddels volop in gebruik is. Bij deze functionaliteit (My Discoveries) kan iedereen zelf trefwoorden (tags) toevoegen aan boeken en veel andere materialen. Vervolgens kan dan een lijstje gemaakt worden met de gekozen titels,waarbij dan aangegeven kan worden of het "publiek" is of alleen voor je zelf te zien.


Eerst heb ik bij de site van de Openbare Bibliotheek Amsterdam in My Discoveries een persoonlijke account aangemaakt en via "zoeken" een aantal titels in een lijstje opgeslagen (klikken op "bewaren of taggen") en tags toegekend. Dat toekennen van tags is natuurlijk erg subjectief, maar echt vreemde dingen kwam ik nog niet tegen.
Het gemaakte overzichtje heeft een duidelijke layout en kwam gemakkelijk tot stand (ook wel eens prettig!) en het lijkt me best bruikbaar voor de beroepspraktijk. Vooral de lijst aanraders kan tot een mooie lijstje uitgroeien met praktische titeladviezen Ik denk deze in bescheiden mate ook in de bibliotheek gebruiken, je krijgt namelijk regelmatig van lezers enthousiaste reacties over door hen gelezen boeken en die kun je dan gelijk invoeren. Door een klik op de titel kom je direct in de aquabrowser. Alleen hebben wij helaas My Discoveries nog niet. Een andere toepassing: je zou ook je lokale uitgaven eens in zo'n lijstje kunnen onderbrengen, vooral fictie, waarvan de auteur uit de regio komt of wat in de regio speelt. Al is een blik in de kast natuurlijk ook vaak voldoende! En straks met Nederland Leest boeken rond Oeroeg, Indische romans e.d. Ook de veelgevraagde boeken van de Jonge Jury zijn op deze manier duidelijker in kaart te brengen.
Kortom ik zie het nut wel van My Discoveries!


Worldcat vond ik verrassend,wat biedt dat veel mogelijkheden! Via de cursusaccount ingelogd en zag dat het idee hetzelfde is als My Discoveries, alleen biedt het meer.Het is niet alleen wereldwijd, maar je kunt ook zien waar het zo dicht mogelijk bij huis, te leen is en waar het te koop is. Je kunt ook een fragment van het gekozen boek lezen en kunt gemakkelijk openbare lijstjes bekijken. Maar ja, alleen de grote openbare en wetenschappelijke bibliotheken zijn opgenomen. Eigenlijk zou je via een Zoek en Boek button de mogelijkheid moeten hebben de titel direct te reserveren (maar dan zal wel eventjes duren want dan moeten wel alle bibliotheken "bestreken" worden...)
Een pluspunt van Worldcat vind ik ook de mogelijkheid voor een gadget voor je weblog en die ik dus ook toegepast heb!

1 opmerking:

Jan te Bokkel zei

Je hebt mooie dingen gezien en schrijft daar overtuigend over!