zondag 16 november 2008

Ding 13 Kantoortoepassingen


Als eerste kennismaking met Google Docs het filmpje bekeken en toen werd direct het principe duidelijk. Hierna de verdere sites en wat uitgeprobeerd.Deze google-mogelijkheid lijkt me bruikbaar, eenvoudig en toegankelijk.

Het uitproberen.
Aan de hand van mijn -thuis opgeslagen- notulen van het Teamleidersoverleg, heb ik (Biebunlimited) dit bestand gedeeld met mijn privé-mailadres en met bibliotheek Gramsbergen.Zolang ik op de pc ingelogd was met mijn gmailaccount, kon ik ook als ontvanger een wijziging doorvoeren. De revision history gaf keurig de wijzigingen aan, alleen was het allemaal afkomstig van "me". Ik probeer het nog even in de bibliotheek uit, kijken of ik het bestand daar ook kan wijzigen.
Ook heb ik een excel-bestand geimporteerd naar Google Docs. Deze ook weer geshared en veranderingen aangebracht.Je moet dan de revision history niet bij tools ophalen, maar bij bestand.

Nogmaals uitgeprobeerd.
Heb een aantal dagen later met Nicole, die ongeveer evenver is als ikzelf, Google Docs uitgeprobeerd. We hebben gezamelijk een excel-document en een word-document allebei vanuit ons eigen huis bewerkt. En het is gelukt! Bovendien hebben we nog de chatmogelijkheid benut, die deze Google vanuit Docs biedt. Heel leerzaam!

Toepassingen.
Je bent erg flexibel met Google Docs en het lijkt me daarom handig in die gevallen dat je vanaf verschillende lokaties in een werkgroep zitting hebt, wat nogal eens voorkomt, en (nog even wat) dingen wilt overleggen en vastleggen, kortom gezamelijk aan één document werkt.Zeker ook door de chatmogelijkheid ( rechts op het betreffende scherm zie je dat de "mede-docdelers" on line zijn "....is watching").

Ook privé zie ik wel mogelijkheden: ik zit in een feestcommissie en via o.a.excel brengen we nogal eens in kaart wat er moet komen aan prijsjes en andere uitgaven en het bijhouden hiervan.Er is dan over en weer heel wat emailverkeer.Google docs lijkt me dan heel praktisch!

2 opmerkingen:

Jan te Bokkel zei

Als ik het goed lees, ga je dit in de toekomst zeker in allerlei situaties gebruiken!

nikkie's blog zei

ja vond het ook leuk om samen te doen. bellen is idd ook mijn ding, vandaar ook dat onbeperkt gratis bellen. succes met de resterende dingen en als je me nodig hebt... just call...